מקרקעין

מכירת דירה

בין אם אתם מוכרים את הדירה כדי לשדרג או לשפר את תנאי הדיור שלכם, ובין אם אתם מוכרים את הדירה מתוך שיקולים כלכליים, המדובר בסכומים גדולים, בעסקה דראמטית, שיש לה השלכות אישיות, משפטיות ובוודאי כלכליות.

במכירת דירה, אלוהים נמצא בפרטים הקטניםוישנה חשיבות עליונה לתשומת לב לפרטים, ולבדיקת דקדקנית של המצב המשפטי, המצב הרישומי ולא פחות מכךהמצב המיסויי.

זו הסיבה, שכשאני מלווה מוכרי דירות, אני שמה דגש רב על תכנון שלבי המכירה, ובודקת בין היתר:

  • המצב הרישומי של הדירה, ובפרט האם הדירה רשומה כראוי על שם המוכר
  • מצב המשכנתא, אם יש כזו.
  • פריסת תשלומים והלימה לתשלומים ברכישת הדירה החדשה
  • תכנון מס

 

פעמים רבות, אנשים פונים אליי עוד בשלב ההתלבטות לגבי אופציה של מכירת דירה, האם הדבר כדאי, מה יהיו ההשלכות הכספיות ומה האופציות העומדות בפניהם.

אפילו אם אתם רק שוקלים למכור דירה, אני מזמינה אתכם להתייעץ איתי על מנת להבין לעומק מה המסלולים האפשריים, מה המשמעות של כל אחד מהם.

* האמור אינו מחליף ייעוץ משפטי

רכישת דירה / בית

רכישת דירה, נחשבת עסקה הכי משמעותית שעושים רוב האנשים בחייהם, לכן יש משמעות כל כל גדולה לבחור עורך דין שהוא לא רק מקצועי ומנוסה בתחום, אלא גם מישהו שאתם סומכים עליו ומרגישים נוח לעבוד איתו.

אני מלווה את לקוחותיי משלב ההתלבטות באשר לרכישת הדירה ועורכת בדיקות מקדמיות טרום קבלת ההחלטה על רכישת הדירה

מה חשוב לבדוק בשלב המקדמי ?

בחינת מצבה המשפטי של הדירה ובין השאר:

  • האם המוכר הוא אכן הבעלים הרשום של הנכס?
  • האם הדירה הנמכרת רשומה בתשריט הבית המשותף בצורה התואמת את הבנוי בפועל?
  • בדיקת השלכות מיסויות צפויות והאם במצב בו צפוי תשלום מיסים, האםהעסקהעדייןבמגבלותהתקציב
  • בדיקות בעירייהקיומו של היתר בניה לבנין, גרמושקא, טופס 4, טופס 5 וכו'
  • הפניה לשמאי לביצוע טרום רכישה במקרים שבהם מתעורר חשש בקשר לזכויות, היטלי השבחה וכו'

 

למה חשוב לשים לב בהליכי משא ומתן וסגירת העסקה ?

  • מועדים בהסכםחשוב לוודא שיש מספיק זמן לקיים את ההתחייבויות עפ"י ההסכם, כגון קבלת אישור עירייה לטאבו על היעדר חובות, מספיק זמן בין סילוק המשכנתא להצגת נסח נקי משעבוד הבנק וכו'.   
  • הוצאת נסח עדכני במועד החתימהעל מנת לוודא שלא נעשתה עסקה נוגדת או נרשמה הערה אחרת לפני החתימה.
  • לוודא שהסכם נכללות הצהרות רחבות של המוכר לגבי מצבה הפיזי של הדירה, כגון: נזילות ורטיבויות, שיפוצים ברכוש המשותף, תקינות המזגנים וכו'

 

* האמור אינו מחליף ייעוץ משפטי

רכישת דירה מקבלן

אנשים טועים לחשוב שעורך הדין של הקבלן, מייצג גם את הקונים. ההיפך הוא הנכוןעורך הדין של הקבלן מייצג את הקבלן ואת האינטרסים שלו בלבד!

ישנה חשיבות מכרעת לייצוג של קונים מול קבלנים על ידי עורך דין מטעם הקונה בלבד עוד טרם חתימה על הצעת הרכישה. חשוב לדעת! מה שנקבע בהצעת הרכישה החתומה, לרוב מחייב ומגביל את הקונה בהסכם המכר עצמו.

מה חשוב לבדוק? בין השאר:

  • זכויות הקבלן בקרקע. חשוב לוודא, כי הקבלן רכש את הקרקע והוא הבעלים שלה, שאחרת אינו רשאי לבנות על הקרקע. במקרה קיצוני, בו קבלן מציע דירות על קרקע שאינה שייכת לו, הקונה מסתכן בתביעה מאת הבעלים החוקי של הקרקע, ואובדן סכומי כסף משמעותיים.
  • קיום היתר בנייה מתאים. חשוב לוודא שהרשויות מאשרות את תכניות הבנייה, ושקיימת התאמה, בין תכנון הבניין המוצע, לבין האישור שניתן על ידי הרשויות. במידה ולא קיים היתר בנייה מתאים הקונה עשוי להיתקל בקושי בקבלת משכנתא ולפיכך, בקושי לעמוד בהסכם המכר עליו חתם.
  • פריסת התשלומים. חשוב לוודא שפריסת התשלומים בהסכם אפשרית עבור הקונה, ושהוא יוכל לעמוד בפריסה המוצעת. חשוב לבדוק שיש לקונה את ההון העצמי הדרוש, ושסביר שיוכל לקבל משכנתא על יתרת הסכום  על מנת שלא ייכנס להתחייבות שלא יוכל לעמוד בה.
  • בטחונות. חשוב לוודא שהכספים המשולמים לקבלן מוגנים עפ"י חוק המכר כלומר, שהכסף של הקונה מוגן על ידי הבנק, על מנת למנוע מצב שבו הקבלן לא יעמוד בהתחייבות שלו והקונה יישאר קרח מכאן ומכאן.
  • הצמדה למדד. יש חשיבות גדולה למו"מ בכוונה לדחות עד כמה שאפשר את המועד של המדד אליו יוצמדו  התשלומים מכיוון שעלולים להיווצר הפרשים עצומים בתשלומים החלים על הקונה.
  • מועדים. בדיקת לוח הזמנים שבהם מחויב הקונה ובין השאר: המועד להצגת תכנית שינוים, המועד למסירת הדירה ועוד. חשוב לוודא שיש לקונה מספיק זמן על  מנת להיערך כראוי ולעמוד בלוח הזמנים שנקבע בהסכם.

 

למשרד התמחות מיוחדת בסכמי מכר של דירות קבלן, המבטיחה טיפול יסודי ומעמיק, הנותן רשת הגנה רחבה לקוני דירות יד ראשונה.

* האמור אינו מחליף ייעוץ משפטי

הסכמי שכירות

בימינו קל ביותר להוריד מהאינטרנט הסכם שכירות סטנדרטי. יחד עם זאת, יש בכך סיכון, שכן מדובר בנכס הכי יקר שלנו, אותו אנחנו מפקידים לרוב בידי אנשים זרים.

חשוב לתפור הסכם שכירות המתאים למידותיו של הבעלים ומגן עליו.

סוגיות חשובות, שיש לתת עליהם את הדעת, בטרם חותמים על הסכם שכירות:

  • אחריות. חשוב לציין כי הבעלים לא יהיה אחראי לנזקים גופניים לאורחים של השוכר בתחומי הנכס.
  • בטחונות וערבויות. חשוב מאוד שגובה הביטחונות והערבויות שיינתנו להבטחת הסכם השכירות אכן יכסו נזקים צפויים, ושניתן יהיה להיפרע מהביטחונות הללו אם אכן ייגרם נזק.
  • חידוש הסכם השכירות מעת לעת. חשוב להימנע ממצב שבו הסכם השכירות יחודש בהתנהגות ולא בכתב, שאז השוכר יוכל לטעון לזכויות בעלות בנכס מכוח השנים.

 

* האמור אינו מחליף ייעוץ משפטי

טיפים בנדל"ן

לא חותמים על זיכרון דבריםזיכרון דברים הינו מסמך משפטי מחייב לכל דבר ועניין. ככל ולאחר החתימה, תבקשו לסגת מהעסקה או להחליט להפסיק את התהליך המו"מ, תאלצו לשלם פיצוי בגין ביטול ההסכם.

מועד החתימה על זכרון הדברים נחשב כמועד החתימה על העסקה ועל כן, תאלצו לדווח על העסקה עד 30 יום ממועד החתימה על זיכרון הדברים ולא על ההסכם.

קבלת אישור עקרוני למשכנתא טרם העסקה

מיסוייש לבדוק תשלומים מס צפויים טרם הרכישה

היטל השבחהכאשר מוכרים נכס, יש לבדוק קיום של היטל השבחה טרם המכירה בעירייה, כדי למנוע הפתעות בהמשך

יש לקחת עורך דין נפרד אשר יגן על האינטרסים שלכם וייצג אתכם בצורה הכי טובה עבורכם.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם